23. 4. 2019

V anonymním dotazníku, vyplňovaném dětmi v týdnu před velikonočními prázdninami, jsme získali odpovědi od 52 žáků (19 ze 3.třídy, 13 ze 4.třídy a 20 z 5.třídy). Z toho bylo 30 dívek a 22 chlapců. Dotazník se zaměřoval na hraní počítačových her – kdo hraje, na čem hraje, jak dlouho hraje… Následující řádky vás seznámí s nejzajímavějšími výsledky, které dotazník přinesl.

Hraní her přiznalo 85% žáků. Ty, které odpověděly, že nehrají, byly pouze dívky (2 dívky ze 3.třídy a 6 dívek z 5.třídy). Chlapci hrají všichni.

Zjišťovali jsme, na čem žáci hry hrají. Největší podíl zastupuje hraní na mobilním telefonu, poté na tabletu, na PC, herní konzoli, nejméně hrají žáci  na notebooku.

PC Notebook Tablet Mobilní telefon Herní konzole
16 % 8 % 22 % 41 % 12 %

 

V jedné z otázek žáci odpovídali, co dělají jako první, když přijdou domů. Většina si nejdříve udělá domácí úkoly,  určitá část se věnuje domácím pracem. Pouze 11% žáků si zapíná počítač.

Domácí úkoly Zapnu televizi Zapnu počítač Jdu ven s kamarády Jdu do kroužku Dělám domácí práce Jiné aktivity
44 % 5 % 11 % 11 % 11 % 22 % 9 %


Zajímavý je i důvod, proč děti hrají počítačové hry. Na výběr měli 6 různých možností.  Jednoznačně vítězí hra pro zábavu a z nudy.

Z nudy Pro zábavu Pro kontakt s kamarády Soutěžím s ostatními (chci vyhrát) Chci dělat to,
co dělají ostatní (chci zapadnout)
Jiné důvody
23 % 55 % 8 % 6 % 5 % 2 %


Dále bylo zajímavé dozvědět se, co hraní her žákům přináší. Opět vítězila zábava – 41%. Následoval odpočinek – 28%.

Varující je však zjištění, že 9% dětí hraní her přináší únik z reality a 4% i nedostatek spánku. Tyto  odpovědi se vyskytovaly převážně u našich nejstarších dětí, tzn. u žáků 5.třídy.  To potvrzuje celkové republikové výzkumy, které udávají  jednoznačnou souvislost -  počet dětí hrajících hry se zvyšuje s věkem.  To pro rodiče přináší důležitou informaci – čím je dítě starší, tím více je potřeba kontrolovat jeho čas a aktivity na PC a mobilním telefonu.

 

Na otázku, zda mají žáci domluvená pravidla pro hraní her s rodiči, odpovědělo 60% žáků, že  NEMAJÍ !!!  Toto zjištění jen potvrzuje již výše uvedené doporučení kontroly aktivit dětí .

 

Protože se hraní počítačových her děje mimo školu, předkládáme rodičům výsledky dotazníku k zamyšlení.

Doporučujeme si znovu projít způsoby, jak zvýšit dohled a kontrolu nad časem a obsahem aktivit dětí na mobilních telefonech, tabletech, počítačích i herních konzolích.

Výsledky výzkumu Nadace proměny Karla Komárka - Kde a jak děti tráví volný čas.

Zobrazit všechny aktuality >

Naše projekty

Základní škola Jarošov je zapojena do dvouletého projektu Erasmus+. Je to program EU pro vzdělávání, odbornou přípravu, mládež a sport "Podpora zdravého školního života ve zdravé Evropě" na období od 1. 9. 2020 do 31. 8. 2023. Naše škola získala grant na mobility učitelů i žáků. Cílem všech typů mobilit je podporovat studující a umožnit jim osvojení znalostí či dovedností v cizím jazyce během zahraničních pobytů, zvýšit tak jejich osobní rozvoj.
V rámci tohoto projektu spolupracuje škola s partnerskými školami z Irska, Německa, Bulharska a Francie.

Mateřská škola je zapojena do projektu Celé česko čte dětem. 

Podporují nás

Nadace KORUNKA podporuje potřebné žáky v účasti ve škole v přírodě.

Nadace KORUNKA podporuje potřebné žáky v účasti ve škole v přírodě.

NADACE TEREZY MAXOVÉ DĚTEM pomáhá žákům z Ukrajiny. Poskytují finanční podporu na školu v přírodě.

NADACE TEREZY MAXOVÉ DĚTEM pomáhá žákům z Ukrajiny. Poskytují finanční podporu na školu v přírodě.

...

...